رسالة البرنامج                                                   

 

يلتزم برنامج إعداد معلم التاريخ للتعليم العام بإعداد معلم متخصص فى تدريس التاريخ يتمتع باعلي مستويات الجودة محلياً واقليمياً مبدعاً ومتميزاً في المعارف والمهارات والإتجاهات الحديثة في التدريس ، وقادراً على إعداد بحث علمي متميز في مجال التخصص، ويسهم في مجال تنمية المجتمع والبيئة والتنمية المستدامة وفقاً لمعايير الجودة المنشودة.

 

 

Preparation Program of General-Education-History Teacher at the Faculty of Education, Benha University

Firstly: the Program Theme

The History Teacher Preparation Program for General Education is committed to preparing a history specialized teacher in terms of the highest quality levels locally and regionally, innovative and distinguished in knowledge, skills and modern trends of teaching, capable of preparing a distinct scientific research in the field of specialization, and contributes in developing the community and environment field and sustainable development in accordance with the desired quality standards.

 

--------------------------------------------------------------------- 

 

                                           أهداف البرنامج                                                          

 

يجب – في نهاية هذا البرنامج - أن يكون الخريج قادرًا على:

1/1 تصميم خطط للتدريس وتوفير بيئات تربوية مناسبة، مستخدماً استراتيجيات التدريس الحديثة في تعليم وتعلم التاريخ، وموظفاً تكنولوجيا التعليم، مستعينا بأساليب وأدوات تقويم مناسبة للطلاب العاديين وذوى الاحتياجات الخاصة.

1/2 يحقق التنمية الذاتية المهنية والتواصل الفعال في المواقف التدريسية والحياتية المختلفة، مدركًا وحدة المعرفة والمستجدات ذات العلاقة بتخصصه.

1/3 التواصل الحضاري ملتزماً بقيم المجتمع وأخلاقياته، ومقومات الهوية المصرية، والمشاركة في تنمية قيم المواطنة.

1/4 المشاركة فى أنشطة خدمة المجتمع والتنمية المستدامة وحل المشكلات المهنية والمجتمعية، موظفًا آليات الإرشاد والتوجيه التربوي، ومستخدمًا الأساليب العلمية بما يحقق الجودة والتميز.

1/5 يتبع المنهج العلمى في التفكير التاريخى أثناء دراسة وتناول القضايا التاريخية .

1/6 يستنتج الدروس المستفادة والمفاهيم من الاحداث والظواهر التاريخية ويستخدمها فى فهم الحاضر واستشراف المستقبل .

1/7 يفسر الظواهر التاريخية باستخدام الأدلة والحجج والبراهين التاريخية .

1/8 يقدم أفكاراً جديدة في تناول القضايا التاريخية المتضمنة بالمحتوى الدراسي.

1/9يستخدم قدراته الشخصية والوسائط التكنولوجية للتواصل والبحث عن المعلومات من خلال المصادر الأولية التاريخية الإلكترونية.

 

 

 

 

Secondly: The Program Goals

The History Teacher Preparation Program for General Education plans for developing a graduate capable of:

1-   Designing teaching plans and providing appropriate educational environments, using modern instructional  strategies in teaching and learning history, making  use of educational technology, and applying appropriate assessment methods and tools for normal students and those with special needs as well.

2-   Achieving professional self-development and effective communication in different instructional and life situations, and realizing the unity of knowledge and developments related to his specialization.

3-   Civilized communication committed to the values and ethics of the society and the components of the Egyptian identity, and participating in developing values of citizenship.

4-   Participating in community service activities, sustainable development, and solving professional and social problems, making use of the mechanisms of educational guidance, and applying the scientific methods so as to achieve quality and excellence.

5-   Following the scientific method in historical thinking while studying and handling the historical issues.

6-   Inferring lessons and concepts learned from historical events and phenomena using them to understand the present and anticipate the future.

7-   Interpreting the historical phenomena using historical evidence, arguments and proofs.

8-   Presenting new ideas for addressing the historical issues involved in the academic curriculum.

9-   Using his personal capabilities and technology to communicate and search for information through the electronic historical primary sources.