رسالة برنامج اعداد معلم الفلسفة والاجتماع
يلتزم برنامج إعداد معلم الفلسفة والاجتماع بإعداد معلم متخصص في تدريس الفلسفة والاجتماع بالتعليم العام، مبدعًا ومتمكنًا من المعارف والمهارات والاتجاهات الحديثة في تدريس التخصص، قادر علي تقديم بحث علمي متميز، يسهم في التنمية المستدامة للمجتمع، وتنمية البيئة وفقاً لمعايير الجودة المنشودة.
أهداف برنامج اعداد معلم الفلسفة والاجتماع
-
يجب – في نهاية هذا البرنامج- ان يكون الخريج قادرا علي أن:
- 1/1 يصمم خطط للتدريس وتوفير بيئات تربوية مناسبة، مستخدمًا إستراتيجيات التدريس الحديثة، وموظفًا تكنولوجيا التعليم، مستعينًا بأساليب وأدوات تقويم مناسبة للطلاب العاديين وذوي الاحتياجات الخاصة.
- 1/2 يحقق التنمية الذاتية المهنية والتواصل الفعال في المواقف التدريسية والحياتية المختلفة، مدركًا وحدة المعرفة والمستخدمات ذات العلاقة بتخصصه.
- 1/3 يتواصل باللغة العربية وبإحدي اللغات الأجنبية، ملتزمًا بقيم المجتمع وأخلاقياته، ومقومات الهوية الثقافية، والمشاركة في تنمية قيم المواطنه.
- 1/4 يشارك في أنشطة خدمة المجتمع والتنمية المستدامة وحل المشكلات المهنية والمجتمعية، موظفًا آليات الإرشاد والتوجيه التربوي، ومستخدمًا الأساليب العلمية بما يحقق الجودة والتميز.
- 1/5 يوظف المعارف والمهارات في مجال تخصص الفلسفة والاجتماع ليسهم بشكل فعال في الحياة الاجتماعية والإنسانية والعملية.
- 1/6 يوظف مناهج البحث الإنسانية والاجتماعية وأدواتها فى مجال تخصص الفلسفة والمنطق والاجتماع لتحليل الواقع الإنسانى ومشكلاته واستشراف المستقبل
- 1/7 يسهم بشكل فعال في دراسة الظواهر الاجتماعية والقيم الخلقية وتطوير الفكر الفلسفي والقيم الخلقية عبر العصور كظواهر اجتماعية وإنسانية.
----------------- ************* ------------------ ************** ----------------
The Mission of the Philosophy and Sociology Teacher Preparation Program:
The Philosophy and Sociology Teacher Preparation Program is committed to preparing a teacher who specializes in the teaching philosophy and sociology. This kind of education is distinguished in modern knowledge, skills and trends in teaching this specialization, able to provide distinguished scientific research, which contributes to the development of society and the environment according to the desired quality standards.
The Philosophy and Sociology Teacher Preparation Program goals:
At the end of this program, the graduate must be able to:
- 1/1 Design teaching plans and provide appropriate pedagogical environments, using modern teaching strategies, and employing education technology, using appropriate assessment methods and tools for ordinary students and those with special needs.
- 1/2 Achieving professional self-development and effective communication in the different teaching and life situations, realizing the unity of knowledge and the related uses of its specialization.
- 1/3 Using Communication in the Arabic language and in one of the foreign languages, committed to the values and ethics of society, the foundations of cultural identity, and participation in developing the citizenship values.
- 1/4 Participating in community service activities, sustainable development, and solving professional and societal problems, using educational guidance and mechanisms, and using scientific methods to achieve quality and excellence.
- 1/5 Employing knowledge and skills in the field of philosophy and sociology to contribute effectively to social, human and practical life.
- 1/6 Employing human and social research methods and tools in the field of philosophy, logic and sociology to analyze human reality and its problems and to explore the future.
- 1/7 Contribute effectively to the study of social phenomena and moral values and the development of philosophical thought and moral values throughout the ages as social and human phenomena.